School Counselors' Efforts in Implementing Career Guidance Services
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afdal, A., Suya, M., Syamsu, S., & Uman, U. (2014). Bimbingan Karir Kolaboratif dalam Pemantapan Perencanaan Karir Siswa SMA. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 2(3), 1-7.
Arshad, M. (2018). Impact of Career Counseling & Vocational Guidance on Employment in TVET Sector. International Journal of Human Resource Studies, 8(1), 274–289.
Azhar, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Budiyono, B. (2020). Inovasi Pemanfaatan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran di Era Revolusi 4.0. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 300–309.
Claudia, L. (2018). Hubungan Efikasi Diri dengan Kematangan Karir Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 2(1), 23-39.
Emzir. (2017). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif & Kualitatif. Depok: PT Raja Grafindo Persada.
Falentini, F. Y., Taufik, T., & Mudjiran, M. (2013). Usaha yang Dilakukan Siswa dalam Menentukan Arah Pilihan Karir dan Hambatan-hambatan yang Ditemui. Konselor: Jurnal Ilmiah Konseling, 2(1), 310-316.
Febriani, F. (2019). Upaya Guru Pembimbing Dalam Memberikan Bimbingan Karir Terhadap Kematangan Siswa Kelas XI Jurusan DKV di SMK IT Khoiru Ummah. (Unpublished thesis) IAIN Curup, Sumatera, Indonesia.
Hardiyanti, D., & Sukirno. (2018). Pengaruh Layanan Bimbingan Karir Terhadap Kesiapan Kerja Siswa Kelas XII Kompetensi Keahlian Akuntansi. Jurnal Ilmiah Pesantren, 4(1), 485-494.
Hartina, S. (2008). Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Refika Aditama.
Herin, M., & Sawitri, D. R. (2017). Dukungan Orang Tua dan Kematangan Karir pada Siswa SMK Program Keahlian Tata Boga. Jurnal Empati, 6(1), 301-306.
Hidayati, R. (2015). Layanan Informasi Karir Membantu Peserta Didik dalam Meningkatkan Pemahaman Karir. Jurnal Konseling Gusjigang, 1(1), 1-10.
Huda, A., Endang, B., & Astuti, I. (2016). Layanan Orientasi Sekolah oleh Guru Bimbingan dan Konseling pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 5(11), 1-10.
Kulcsar, V., Dobrean, A., & Gati, I. (2019). Challenges and Difficulties in Career Decision Making: Their Causes, and Their Effects on the Process and the Decision. Journal of Vocational Behavior, 2(1), 13-27.
Kurniawan, B. C. (2019). Hubungan Pola Asuh Orangtua dengan Pemilihan Karir Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling Alibkin, 7(1), 1-15.
Kurniawati, A., & Arief, S. (2016). Pengaruh Efikasi Diri, Minat Kerja, dan Bimbingan Karir Terhadap Kesiapan Kerja Siswa SMK Program Keahlian Akuntansi. Economic Education Analysis Journal, 5(1), 1-13.
Listantina, H. G., & Indriana, Y. (2019). Hubungan Antara Self Efficacy dengan Perencanaan Karier Pada Siswa Kelas XI SMK Muhammadiyah Salatiga. Jurnal EMPATI, 10(6), 380-383. DOI: 10.14710/empati.2021.33215.
Malik, S., & Agarwal, A. (2012). Use of Multimedia as A New Educational Technology Tool-A Study. Y. International Journal of Information and Education Technology, 2(5), 468.
Neureiter, M., & Mattausch, E. T. (2016). Two Sides of the Career Resources Coin: Career Adaptability Resources and The Impostor Phenomenon. Journal of Vocational Behavior, 1(2), 20-27.
Rachman, B. N. (2019). Tren Pengembangan Media Dalam Bimbingan Karier SMP: Ulasan Penelitian di Indonesia Pada Tahun 2012-2018. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia (JBKI), 4(1), 19–22.
Rachmayanie, R., & Rusandi, M. A. (2018). Kontribusi antara Pemberian Layanan Penempatan Penyaluran dan Bimbingan Karir Terhadap Minat Studi Lanjut Siswa SMAN Banjarmasin. Jurnal Bimbingan dan Konseling Fitrah, 2(4), 17-24.
Sodiq, D., & Herdi, H. (2021). Pemanfaatan Teknologi Informasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Perencanaan dan Kematangan Karir Siswa. Jurnal Paedagogy, 8(4), 540-544.
Triyono, T., & Febriani, R. D. (2018). Pentingnya Pemanfaatan Teknologi Informasi Oleh Guru Bimbingan dan Konseling. Jurnal Wahana Konseling, 1(2), 74-83.
Venable, M. A. (2010). Technology Using Technology to Deliver Career Development Services: Supporting Today’s Students in Higher Education. The Career Development Quarterly, 59(1), 87-96.
Wibowo, D. H., Cintariani, N. N., Vestalia, D., Maulidina, Z. T., Wau, I. P. M., & Febrianingrum, D. W. (2021). Meningkatkan Perencanaan Karir Siswa Kelas IX Melalui Bimbingan Klasikal. Magistrorum et Scholarium: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3), 428-437.
Wibowo, D. H., & Yuwono, E. S. (2021). “Drive Your Career”: Strategi Meningkatkan Adaptabilitas Karier Melalui Pelatihan Karier. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(1), 21-30.
Yuliani, W. (2018). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling. Quanta, 2(2), 83-91.
Yustia, H., & Auditya, L. (2019). Pengaruh Praktek Kerja Lapangan dan Motivasi Masuk Dunia Kerja Terhadap Kesiapan Kerja Mahasiswa Perbankan Syariah Lembaga Keuangan Syariah. Journal of Aplied Business and Economics, 6(1), 45-53.
Yusuf, S., & Nurikhsan, A. J. (2016). Landasan Bimbingan & Konseling. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
DOI: https://doi.org/10.18326/pamomong.v3i2.85-98
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Mushbihah Rodliyatun, Sutrisno Sutrisno, Abnadee Salaeh, Muhammad Nazil Iqdami
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Pamomong: Journal of Islamic Educational Counseling is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License