Integration of Person-Centered Counseling with Turangga Yaksa Dance Values to Develop Adolescents’ Self-Concept
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amri, S. (2018). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) berbasis Ekstrakurikuler Pramuka terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMA Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 156–170. DOI: 10.33369/jpmr.v3i2.7520.
Asri, D. N. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Terbentuknya Konsep Diri Remaja (Studi Kualitatif Pada Siswa SMPN 6 Kota Madiun). Jurnal Konseling Gusjigang, 6(1). DOI: 10.24176/jkg.v6i1.4091.
Atmojo, B. T., & Ibrahim, I. (2021). Pengaruh Kecemasan Matematika dan Self Concept Saat Pandemi Covid-19 terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 14(2), 125–145. DOI: 10.30870/jppm.v14i2.11362.
Corey, G. (2017). Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy. USA: Cengage Learning.
Eun-Ju, C., & Kyung-Hwa, L. (2021). Analysis of Longitudinal Relationship among Elementary and Middle School Students’ Multicultural Acceptance, Self-Concept, and Community Consciousness Using the Latent Growth Model. International Electronic Journal of Elementary Education, 13(4), 565–576. DOI: 10.26822/iejee.2021.212.
Fatimah, S. N. (2012). Dinamika Konsep Diri pada Orang Dewasa Korban Child Abused. Jurnal Emphaty, 1(1), 132-143.
Gunawan, G., Komalasari, G., & Herdi, H. (2021). Implementasi Konseling Individual dengan Pendekatan Person Centered dalam Menangani Masalah Konsep Diri Anak dari Orang Tua yang Bercerai. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 9(4), 343–350. DOI: 10.29210/170400.
Hanuf, S. Z. (2019). Penerapan Client Centered Counseling Untuk Menangani Konsep Diri Negatif Remaja Anak TKI (Studi di Kampung Kelpian Desa Kelapian Kecamatan Pontang Kabupaten Serang-Banten). (Unpublished thesis) Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Banten, Indonesia.
Henderson, D. A., & Thompson, C. L. (2015). Counseling children. USA: Cengage Learning.
Hsieh, H.-F., & Shannon, S. E. (2005). Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277–1288. DOI: 10.1177/1049732305276687.
Hurlock, E. (2014). Perkembangan Anak Edisi Keenam Jilid I. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Kurniasari, E. N. (2016). Nilai-nilai pendidikan dalam kesenian Jaranan Turonggo Yakso di Desa Dongko Kecamatan Dongko Kabupaten Trenggalek. (Unpublished thesis) Universitas Negeri Malang, Malang, Indonesia.
Maharani, S., Rohmawati, R., Mahardika, R., Kurniati, W., & Arkhan, R. (2022). Literatur Riview: Impact Keberagaman Budaya Konseli yang Harus Dikuasai Konselor Guna Mencapai Keberhasilan Konseling Profesional. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 9629–9634. DOI: 10.31004/jptam.v6i2.3948.
Maria, I., & Novianti, R. (2020). The Effects of Using Gadgets during the Covid-19 Pandemic on Children’s Behaviour. Aṭfāluna: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(2), 74–81. DOI: 10.32505/atfaluna.v3i2.1966.
Marlia, L., Rosra, M., & Mayasari, S. (2018). Peningkatan Konsep Diri Menggunakan Pendekatan Client Centered. ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling), 6(1), 1-16.
Masela, M. S. (2019). Pengaruh Antara Konsep Diri Dan Kecerdasan Emosi Terhadap Perilaku Prososial Pada Remaja. PSIKOVIDYA, 23(2), 214–224. DOI: 10.37303/psikovidya.v23i2.149.
Mastra, I. W., Adnyana, I. B. G. B., & Pancawati, L. P. (2021). Determinisme Teknologi Komunikasi dan Globalisasi Media Terhadap Seni Budaya Indonesia. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 22(1), 182–194. Retrieved from https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/widyadari/article/view/1117.
Mayasari, A., Marmoah, S., & Murwaningsih, T. (2021). Internalization of Pancasila Values Based on Local Wisdom" Jaranan Turangga Yaksa" In Elementary School. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 80–95.
Nastiti, F. E., & Abdu, A. R. N. (2020). Kajian: Kesiapan pendidikan Indonesia Menghadapi Era Society 5.0. Edcomtech, 5(1), 61–66.
Nasution, R. D. (2017). Pengaruh Perkembangan Teknologi Informasi Komunikasi terhadap Eksistensi Budaya Lokal. Jurnal Penelitian Komunikasi Dan Opini Publik, 21(1), 30–42.
Nurhaini, D. (2018). Pengaruh Konsep Diri dan Kontrol Diri dengan Perilaku Konsumtif terhadap Gadget. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(1), 92-100.
Papalia, D. E., Feldman, R. D., & Martorell, G. (2015). Menyelami Perkembangan Manusia. Edisi 12 buku 2. Jakarta: Salemba Humanika.
Pilarska, A. (2018). Big-Five Personality and Aspects of The Self-Concept: Variable-And Person-Centered Approaches. Personality and Individual Differences, 127(8), 107–113. DOI: 10.1016/j.paid.2018.01.049.
Priyatiningsih, N., & Prambudi, Y. (2020). Spiritual Intelligence in Jaranan Turangga Yaksa Dance Art in Dongko Village, Trenggalek Regency. Proceedings of the Third International Seminar on Recent Language, Literature, and Local Culture Studies. DOI: 10.4108/eai.20-9-2019.2296890.
Putri, V. N. (2021). Nilai-Nilai Karakter yang Terkandung dalam Tari Jaranan Turangga Yaksa di Desa Dongko Kecamatan Dongko Kabupaten Trenggalek. (Unpublished diploma’s thesis) Universitas Negeri Malang, Malang, Indonesia.
Raskin, N. J., & Rogers, C. R. (2005). Person-centered Therapy. USA: Thomson Brooks/Cole Publishing Co.
Sakdiah, N. N., Widiastuti, R., & Andriyanto, R. E. (2019). Penggunaan Konseling Client Centered untuk Meningkatkan Konsep diri Siswa. ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling), 7(1), 1-15.
Salam, T. M., & Aulia, V. (2018). Konseling Client Centered Dalam Meningkatkan Konsep Diri Siswa. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 1(5), 200–206. DOI: 10.22460/fokus.v1i5.2969.
Saputra, R. A., Hariyadi, A., & Sarjono, S. (2021). Pengaruh Konsep Diri dan Reward terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewirausahaan. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1046–1053. DOI: 10.31949/educatio.v7i3.1337.
Saputro, Y. A., & Sugiarti, R. (2021). Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya dan Konsep Diri terhadap Penyesuaian Diri pada Siswa SMA Kelas X. Philanthropy: Journal of Psychology, 5(1), 59–72. DOI: 10.26623/philanthropy.v5i1.3270.
Sari, E. D. F. (2020). Fungsi Jaranan Turangga Yaksa Bagi Masyarakat Desa Sumbergedong Kabupaten Trenggalek. (Unpublished thesis) Institut Seni Indonesia Yogyakarta, Yogyakarta, Indonesia.
Sharf, R. S. (2012). Theories of Psychotherapy and Counseling Concepts and Cases. 5Th Edition. USA: Cengage Learning.
Sonita. (2018). Pengaruh Konseling Kelompok Model Client Center Therapy (CCT) dalam Meningkatkan Konsep Diri Siswa Kelas XI IPX MAN 3 Padang Panjang. (Unpublished thesis) Institut Agama Islam Negeri Batusangkar, Batusangkar, Indonesia.
Swan, A. M., & Ceballos, P. (2020). Person-Centered Conceptualization of Multiculturalism and Social Justice in Counseling. Person-Centered & Experiential Psychotherapies, 19(2), 154–167. DOI: 10.1080/14779757.2020.1717981.
Turnbull, S. M., Meissel, K., Locke, K., & O’Neale, D. R. J. (2020). The impact of science capital on self-concept in science: A study of university students in New Zealand. Frontiers in Education, 5, 1-16. DOI: 10.3389/feduc.2020.0002.
Widyanto, A. (2019). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Kesenian Jaranan Turonggo Yakso di Kabupaten Trenggalek (2011-2017). (Unpublished master’s thesis) Universitas Sebelas Maret, Surakarta, Indonesia.
DOI: https://doi.org/10.18326/pamomong.v3i2.110-124
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Awalya Siska Pratiwi, Achmad Miftachul ‘Ilmi, Arbin Janu Setiyowati, Mariah Binti Kamaruddin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Pamomong: Journal of Islamic Educational Counseling is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License